Kraanvogels Vorpommersche Boddenlandschaft 2004

Kraanvogels

Na een paar keer enkele kraanvogels gezien te hebben in het Fochteloërveen, hebben we de smaak te pakken gekregen. Van 18-10-2004 t/m 22-10-2004 zijn mijn zus, mijn neef en ik naar voormalig Oost-Duitsland afgereisd. In het Nationale Park Vorpommersche Boddenlandschaft verwachtten we de nodige vogels te zien. Vooraf hadden we dit huisje geboekt. Onze verwachtingen werden meer dan overtroffen! Hieronder volgen de foto's. Klik op de plaatjes om ze te vergroten.

We bewoonden het soutterain van een huis in het kleine plaatsje Duvendiek. De eerste ochtend werden we al gewekt door het geluid van overvliegende kraanvogels. Vele zwermen trokken over en er landden er zelfs enkele in het veld naast het huis.

vakantiehuis kraanvogel

De eerste dag gingen we al rijdend de omgeving verkennen. We bezochten onder andere Barhöft, waar een paar zeearenden hun territorium hebben. Vanaf een platform hadden we een mooi uitzicht op het boddenlandschap.

Barhöft Barhöft

De wegen zijn niet altijd even goed, maar nog wel verhard. Vanuit de "Kranich Utkiek", geplaatst door de vereniging ter bescherming van kraanvogels hebben we een mooi uitzicht op een flink grote groep fouragerende kraanvogels.

betonweg Kranich Utkiek Kranich Utkiek Kranich Utkiek

Nadat we de eerste dag gewekt waren, stonden we iedere ochtend vroeg op om bij zonsopkomst de kraanvogels te zien overtrekken.

vlucht kraanvogel vlucht kraanvogel vlucht kraanvogel vlucht kraanvogel vlucht kraanvogel
vlucht kraanvogel vlucht kraanvogel vlucht kraanvogel vlucht kraanvogel

En een paar door Yves geschoten (foto's, geen kraanvogels natuurlijk):

vlucht kraanvogel vlucht kraanvogel Wolken

Tijdens onze ritjes door de omgeving troffen we diverse kraanvogels aan in de akkers.

kraanvogels in veld kraanvogels in veld kraanvogels in veld

Naast kraanvogels zien we ook andere soorten; respectievelijk schapen, zeearend en wulpen.

schapen zeearend wulpen

Tijdens ons bezoek aan het "eiland" Zingst maken we een wandeling naar de Hohe Düne, waar ook een geocache gevonden wordt. Hier hebben we ook uiteindelijk uitzicht op de Oostzee.

Hohe Düne Zingst Ostsee

Vanaf het uitzichtspunt Pramort bekijken we voor het eerst de "Einflug" van de kraanvogels. Bij zonsondergang keren de kraanvogels massaal terug naar hun overnachtingsplaatsen in het nationaal park. Een overweldigend aantal kraanvogels zie je dan van heinde en verre aan komen vliegen. De hele lucht tot aan de horizon is er vol van. De volgende dag hebben we dit bij Zingst, de Grosser Kirr, nogmaals bekeken, alwaar deze foto is gemaakt.

Einflug der Kraniche

De laatste dag zijn we eerst naar het eiland Rügen en Ummanz gereden. De westelijke rand van deze eilanden behoort ook tot het nationaal park. Er lagen ook een aantal geocaches, waarvan we er twee gevonden hebben. Op Ummanz is een uitkijktoren waar je zicht hebt op de Udarser Wiek, een overnachtingsplaats. Vanaf de haven van Altefähr heb je een mooi uitzicht op het stadje Stralsund.

Insel Ummanz uitkijk Tankow Uitzicht op Stralsund vanaf Altefähr

Download hier de GPS waypoints. Het bestand is met het programma Easygps te openen.